Motivasi;Ketenangan membawa keseronokan.

Ketenangan membawa keseronokan.

Keseronokan belajar amat bergantung pada persekitaran terutamanya ketika berada di kelas. Keadaan yang bersih, kemas, tenang dan ceria mampu memberi keseronokan belajar. Manakala keadaan yang kotor, berselerak dan bising tidak dapat mewujudkan suasana belajar yang sempurna.

Berikut ialah beberapa cadangan tindakan yang perlu diambil agar murid-murid dapat mewujudkan suasana belajar yang tenang dan mampu memberi keseronokan belajar.

• Kebersihan: Kebersihan merangkumi keadaan fizikal seperti lantai, tingkap serta perabot.Tindakan harus diambil oleh murid-murid melalui jadual tugas harian agar bilik darjah sentiasa berada dalam keadaan bersih, tidak berhabuk dan bebas sampah. Kita tidak harus membiarkan keadaan ini diurus oleh pekerja sahaja. Adalah menjadi tanggungjawab setiap warga sekolah untuk memastikan kebersihan dan keadaan bilik darjah sentiasa berada pada tahap yang memuaskan.

• Kesihatan: Kesihatan murid mesti diutamakan. Hal ini akan terjamin jika bilik darjah sentiasa bersih. Oleh itu murid mestilah berada dalam keadaan yang bersih juga. Kotoran yang berada di luar janganlah sampai masuk ke bilik darjah. Bahan makanan dan minuman tidak sepatutnya dibuang di kelas kerana ia akan mendatangkan bau yang busuk, mencemar udara serta menjejas kesihatan pelajar. Air yang terdapat pada akuarium harus diganti agar ia tidak tercemar atau menjadi tempat nyamuk membiak.

• Kekemasan: Kekemasan ialah faktor yang penting dalam mewujudkan ketenangan dan keseronokan belajar. Pastikan kerusi dan meja disusun dengan rapi mengikut arahan guru. Bahan pembelajaran sama ada yang dilekatkan di papan pamer, digantung atau diletak di atas meja perlulah dalam keadaan yang kemas serta mengikut jenisnya. Hal ini memudahkan murid atau guru untuk mencari dan menggunakannya sebagai media pengajaran. Ada juga kelas yang dihias dengan cantik dengan menggunakan hiasan gambar, gubahan bunga atau anyaman tradisional. Tindakan ini adalah baik kerana ia mampu menjadi sumber inspirasi kepada murid. Walau bagaimanpun biarlah ianya kelihtan kemas dan jangan pula ada yang terkoyak, terkopak, terjuntai dan sebagainya sehingga menyakitkan mata memandangnya.

• Kreativiti: Segala susunan atau gubahan haruslah menggunakan kreativiti. Kreativiti dapat mencetuskan rasa ketenangan kepada kita. Kreativiti juga mampu menimbulkan rasa seronok berada di kelas serta dapat mengikuti pembelajaran dengan selesa. Justeru, faktor kebersihan, kesihatan, kekemasan dan kreativiti harus diberi perhatian dan dijadikan amalan untuk mewujudkan satu persekitaran belajar yang tenang dan menyeronokkan.

(petikan dari portal tutor utusan)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: